Čaj o šesté - JAK VYZRÁT NA DĚTI A TELEVIZI

18.03.2015 18:00
Mgr. Hana Perglerová - lektorka a ředitelka ve společnosti A-centrum
 
 
Z přednášky a následné debaty vzešly mimo jiné i tyto podněty:
 
 
 Je prokázáno, že to, co prožije dítě do cca 7 let, pak vnímá zcela 
 
nekriticky jako dětství, domov. Tohoto poznatku využívá nový typ 
 
marketingu zaměřený na děti. Do reklamy na spotřební zboží, 
 
třeba na pračku, se záměrně umísťují vsuvky pro děti – kolem 
 
projde dítě s plyšákem, nebo udělá něco vtipného. Sledující dítě 
 
se pobaví a v dospělosti si tuto značku nekriticky vybaví a třeba 
 
koupí, protože si ji pamatuje z dětství a má ji pozitivně 
 
zaškatulkovanou jako vzpomínku na domov.
 
 Když chce člověk v běžném životě prožít pocit uspokojení, tak ho 
 
to stojí hodně námahy dát gól nebo třeba upéct s maminkou 
 
koláč. Ve sledovaném příběhu zvládne spoustu zážitků během 
 
krátké chvíle, vyplaví si tím hormony, které ale nebyly 
 
spotřebovány fyzickým pohybem. Na zvýšenou hladinu hormonů 
 
si pak tělo zvykne, dítě si zvyšuje dávky a vytváří si tím závislost, 
 
stupňuje si emoce a I potřebu hrůzy ve sledovaných filmech. 
 
 Tím, že dítě nemá možnost do průběhu děje zasáhnout, se učí 
 
pasivitě a připravuje se o vlastní vůli. Čeká, kdo ho zabaví, kdo 
 
vše za něj rozhodne. Nemá ani potřebu nikomu pomoct, 
 
katastrofa nic neznamená. Takže pokud vám vaše dítě říká často, 
 
že se nudí, je třeba ubrat na době strávené u televize.
 
 Při sledování televize  se odděluje informace od fyzického 
 
prožitku. To je nebezpečné zejména u malých dětí, které neví, že 
 
sníh studí nebo že lev se nehladí. To může pak vést k 
 
iracionálnímu jednání pod vlivem domnělých zkušeností kdykoliv 
 
v budoucnosti.
 
 Pro malé děti je mnohem vhodnější mluvené slovo, at´už čtená 
 
pohádka nebo třeba vyprávění vlastního příběhu z dětství. Díky 
 
tomu, že se příběh nepřenáší obrazem, dítě má možnost rozvíjet 
 
vlastní fantazii.
 
 Televize vysílá obraz v sekvencích, které jsou rychlejší, než co je 
 
lidské oko schopné stihnout. Po určité chvíli to oko vzdá, přestává 
 
zaměřovat a dává tím tělu pokyn ke spánku. Zpomalí se tep, 
 
zpomalí se trávení. V důsledku toho lidé, kteří jsou zvyklí u 
 
televize jíst, více přiberou, než kdyby jedli bez koukání. Díky 
 
klidovému stavu si i často nepamatujeme, o čem ten pořad 
 
vlastně byl. Proto se vysílání vkládají hlasité reklamy, aby člověk 
 
zbystřil a reklamu si zapamatoval. Do filmů se vkládají zvukové či 
 
obrazové zlomy - probouzeče. Člověk si tedy u televize 
 
doopravdy neodpočine. Ale ani se toho příliš nedoví.
 
 Při sledování televise se dítě uvádí do stavu klidu, kdy vypíná od 
 
fyzického pohybu, typické je pro tuto fázi je všem známé "zírání". 
 
V tomto stavu nedochází k učení, nevytvářejí se nervové spoje - 
 
synapse. Dítě, které tráví hodiny u televise, má výrazně méně 
 
nervových synapsí, než kdyby třeba jelo na kole nebo skládalo 
 
kostky. Psychologové mají pro tento typ dětí termín "duté hlavy". 
 
V dospělosti už to nedožene.
 
 Posouzení, kolik času má vaše dítě trávit u televize, je na každém 
 
rodiči. Každé koukání by mělo být vyváženo reálnými prožitky ze 
 
skutečného života. Televize by se měla pouštět ne na slepo, ale 
 
na konkrétní pořad, který chceme vidět. A dítě bychom měli 
 
naučit kriticky diskutovat nad reklamami.